گاهی بزرگترین جهشهای فناورانه، نه در سیستمهای پیچیده بلکه در تغییرات به ظاهر ساده پدیدار میشوند. ورودی هوای خاص با برآمدگی مشخص، نمونهای از همین تحولات بیسروصداست.
امیرمسعود عابدین: در دنیای پیچیده جنگندههای مدرن، گاهی اوقات برخی از مهمترین قابلیتها نه در اعماق سیستمهای الکترونیکی، بلکه در سطحیترین و آشکارترین قسمت، یعنی بدنه هواپیما، پنهان شدهاند. برای مثال، در طراحی جنگنده نسل پنجم F-۳۵، برآمدگی مشخصی در ورودی موتور قرار دارد که بخشی از ساختار ورودی هوای موسوم به Diverterless Supersonic Inlet یا DSI است که برای اولینبار در طراحی این جنگنده به کار گرفته شد.
وظیفه اصلی این برآمدگی، جدا کردن هوای لایه مرزی از جریان هوای اصلی است. هوای لایه مرزی، همان لایه نازکی از هواست که در اثر تماس با بدنه هواپیما کند و کمانرژی میشود. ورود این هوا به موتور نه تنها کارایی احتراق را کاهش میدهد، بلکه میتواند باعث اختلال در عملکرد کمپرسور شود. در نسلهای پیشین جنگندهها مثل F-۱۶ یا F-۱۵، با جدا کردن فیزیکی ورودی هوا از بدنه یا نصب صفحات جداکننده این مشکل حل میشد.